Vědecko-výzkumná činnost Ústavu dopravní techniky je zaměřena na řešení problémů dynamiky jízdy dopravních prostředků, spolehlivosti dopravních prostředků a dopravních systémů, na řešení logistických systémů. Součástí ústavu dopravní techniky je také laboratoř kolejové dopravy a laboratoř silničních vozidel. Pracovníci ústavu se podílejí na řešení celé řady projektů v rámci operačního programu financovaných ze zdrojů EU a spolupráce s praxí (Škoda transportation Plzeň, Vagónka Vítkovice, MSV Elektronika, s.r.o. Studénka, TÜV SÜD, s.r.o., Drážní inspekce ČR, Policie České republiky). Spolupráce se rozvíjí také s akademickými pracovišti, zejména s Dopravní fakultou J. Pernera Univerzity Pardubice a dalšími vzdělávacími institucemi. Náplň činnosti ústavu je dále výchova studentů ve všech stupních vysokoškolského studia počínaje bakalářským až po doktorský stupeň v prezenční i kombinované formě. V oblasti pedagogické se pozornost soustředí na výuku technických disciplín souvisejících se stavbou a provozem silničních a kolejových dopravních prostředků. Důraz je také kladen na výuku informačních technologií.
RAMS a LCC
Vědeckovýzkumná a odborná činnost členů ústavu v oblasti RAMS a LCC:
- Spolehlivost v systému řízení jakosti
- Stanovení nákladů životního cyklu vozidel (LCC)
- Postupy a metodika zvyšování spolehlivosti při návrhu vozidel
- Návrh moderních údržbových systémů
- Logistická podpora servisu vozidel
Kontakt:
doc. Ing. Jan Famfulík, Ph.D. – vedoucí ústavu DT
VŠB – Technická univerzita Ostrava, Institut dopravy
708 33 Ostrava – Poruba
T: 59 6994553
E-mail: jan.famfulík@vsb.cz
Účast na grantech a projektech v oblasti RAMS a LCC
Zaměstnanci ÚSTAVU byli řešiteli nebo spoluřešiteli následujících projektů:
- Projekt: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, program TANDEM, Projekt FT – TA4/036 s názvem „RAMS computer – Vývoj řídícího systému pro kolejová vozidla s garantovanými parametry RAMS“.
- Zodpovědný řešitel: MSV Elektronika s.r.o., příjemce.
- Zodpovědný řešitel: VŠB – TU Ostrava, FS, Ústav dopravní techniky.
- Projekt: ESF, Operační program ŘLZ – program profese 2, CZ.04.1.03/4.2.15.2. ZÍSKÁVÁNÍ SPECIFICKÝCH ZNALOSTÍ V OBLASTI SPOLEHLIVOSTI A ŽIVOTNÍHO CYKLU LOKOMOTIV – specializovaný kurz.
- Projekt: FD-K094 , Ministerstvo průmyslu a obchodu: Vývoj osobních kolejových vozidel a jejich uzlů se zaměřením na optimalizaci nákladů životního cyklu – RAMS VYBRANÝCH VÝROBKŮ ČKD VAGONKA, A. S.
- Zodpovědný řešitel: ČKD Vagonka, a.s.
- Zodpovědný řešitel: VŠB – TU Ostrava, FS, Ústav dopravní techniky.
- Projekt: ČD, a.s., Praha, čís. ÚTR 02.(05) – úkol technického rozvoje ČD, a.s. – METODIKA A REALIZACE SPOLEHLIVOSTNÍ ÚDRŽBY.
- Zodpovědný řešitel: VŠB – TU Ostrava, FS, Ústav dopravní techniky.
-
Projekt: Třinecké železárny, a.s. – STUDIE MOŽNOSTÍ OBNOVY LOKOMOTIVNÍHO PARKU NA VLEČCE SPOLEČNOSTI TŽ, A.S.
-
Zodpovědný řešitel: VŠB – TU Ostrava, FS, Ústav dopravní techniky.
-

Funkční bezpečnost
Vědeckovýzkumná a odborná činnost členů ústavu v oblasti FUNKČNÍ BEZPEČNOSTI
- Problematika funkční bezpečnosti
- Použitelnost ČSN EN 61508 – Funkční bezpečnost.
- Funkční bezpečnost, bezpečností funkce, integrita bezpečnosti.
- Management funkční bezpečnosti – požadavky a postupy.
- Management rizik, analýza rizik, metody pro posuzování funkční bezpečnosti.
- Metody posuzování funkční bezpečnosti
- Metody analýzy rizik – metoda FMEA.
- Metodika posuzování funkční bezpečnosti – Diagram rizika.
- Metody FTA a RBD.
- Zkoušky spolehlivosti.
-
Realizace systému souvisejícího s bezpečností
- Identifikace a analýza rizik spjatá s EUC a jeho řídicím systémem.
- Určení přípustné úrovně pro každé identifikované riziko.
- Určení pro každé nepřípustné riziko jeho potřebné zmenšení.
- Stanovení úrovně integrity bezpečnosti (SIL).
- Vytvoření bezpečnostních funkcí nutných ke splnění požadavků na bezpečnost.
Účast na grantech a projektech v oblasti FUNKČNÍ BEZPEČNOSTI
- Projekt: TAČR, program ALFA, Projekt – TA03031271, 2012 – 2015 s názvem „ Aktivní bezpečnostní systém pro prostorovou lokalizaci objektů mezi kolejovými vozidly a před jejich čely“.
- Zodpovědný řešitel: MSV Elektronika s.r.o., příjemce.
- Zodpovědný řešitel: VŠB – TU Ostrava, FS, Ústav dopravní techniky – Ing. Jana Míková, Ph.D.
- Projekt: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, program TANDEM, Projekt FT – TA4/036, 2007 – 2010 s názvem „RAMS computer – Vývoj řídícího systému pro kolejová vozidla s garantovanými parametry RAMS“.
- Zodpovědný řešitel: MSV Elektronika s.r.o., příjemce.
- Zodpovědný řešitel: VŠB – TU Ostrava, FS, Ústav dopravní techniky – doc. Ing. Jan Famfulík, Ph.D.
- Projekt: : TÜV SÜD Czech, s.r.o, smlouva č. 342905, 2010 s názvem „ FUNKČNÍ BEZPEČNOST SYSTÉMŮ certifikovaná metodika“.
- Zodpovědný řešitel: doc. Ing. Jan Famfulík, Ph.D., Ing. Jana Míková, Ph.D.

Úspěchy studentů
Ústav dopravní techniky je významnou součástí Institutu dopravy. Zajišťuje výuku odborných předmětů z oblasti dopravních prostředků (silničních i kolejových vozidel) a spolehlivosti dopravních systémů, jak v bakalářském stupni, tak v navazujícím studiu. Ústav je původcem mnoha patentů a inovativních řešení z oblasti dopravních prostředků. Zkušenosti a know-how zaměstnanců je doložena také spolupráci s praxí. Navázali jsme také spolupráci s jednou z nejvýznamnějších českých firem Škoda auto a.s., kdy v současné době absolvent Bakalářského studijního programu Dopravní technika a technologie a nyní student našeho navazujícího studijního programu Bc. Lukáš Horňáček má možnost 2 roky působit na stáži v továrním závodním teamu společnosti Škoda auto a.s. – Škoda Motorsport. Se stejným týmem, je také připravován projekt z oblasti teorie spolehlivosti a funkční bezpečnosti.
Jeden z mnoha našich úspěšných absolventů a nyní interní doktorand fakulty strojní je také Ing. Pavel Dresler, pro fanoušky motorsportu určitě známé jméno, jelikož má na svém kontě mnoho úspěchů jakožto spolujezdec v rallye. V současné době tvoří dvojici s Janem Kopeckým v závodním týmu automobilky škoda – Škoda Motorsport, kdy se v letošním roce stali Mistry České republiky, Mistry Střední Evropy a vicemistry Interkontinentální série IRC ve voze Škoda Fabia S2000.
Zajímavosti je jistě také fakt, že Ing. Dresler zajišťuje pro Ústav dopravní techniky výuku v předmětech spalovací motory dopravních prostředků a vozidlové motory, kdy vede cvičení. Fanoušky závodních vozů bude jistě také zajímat, že ústav dopravní techniky připravuje výuku nového předmětu, který v ČR nemá obdoby. Jedná se o předmět konstrukce závodních vozidel. V předmětu bychom studentům chtěli přiblížit v několika okruzích rozdíly a specifika použitá při konstrukci závodních automobilů a motocyklů. Jak z oblasti aerodynamiky, stavby karoserií a podvozků, spalovacích motorů, tak také z oblasti spolehlivosti.
Uplatnění absolventů
- Konstruktéři a techničtí pracovníci výrobců silničních a železničních vozidel.
- Technici provozu a údržby silničních a železničních vozidel.
- Spolehlivostní inženýři.